23 November 2019

techn-padang-juli49004.jpg

Nadat jaren de man op de foto naast opa (L) mij onbekend was, weet ik (2019) dat het Tinus Guit is en dat de foto genomen moet zijn in Padang in juli 1949.

De Indische amateur genealoog heeft het moeilijk. Veel informatie ontbreekt of is onvolledig. Dat geldt ook voor relatief recente geschiedenis. Bijvoorbeeld de periode 1945 tot 1951. Het helpt niet dat veel uit Nederlands-Indië gevluchtte families hier liever niet over praten.

Door foto’s gevonden

Op zolder bij een achterneef, in een doos met fotoalbums van zijn moeder, vond ik een 8-tal foto’s, waarvan 3 waarop opa Bastiaans herkenbaar is met - zo bleek - P-51 jachtvliegtuigen. Ik had geen flauw idee waar dit was. Toen ik na zijn dood in 1989 zijn onderscheidingen in een doosje vond, was ik andermaal verrast. De betekenis daarvan en van de foto’s, ontdekte ik vele jaren later.

Toen ik zijn verhaal in 2013 voor het eerst opschreef, waren veel feiten en details niet bekend. Af en aan ben ik ruim 6 jaar bezig zijn verhaal en tijdlijn en zijn naar voortschrijdend inzicht verscheidene versies online gezet.

Diverse mensen[1] vonden mijn verhalen en foto’s en herkenden plaats, datum en gezichten. Door hen leerde ik dat de op zolder foto’s genomen zijn op vliegveld 11VB Polonia bij Medan en dat hij onderdeel was geweest van de technische crew van 122 squadron.

De statiefoto werd herkend, kon worden gedateerd en namen konden aan mijn foto’s worden toegevoegd[1].

Tot mijn grote verrassing hadden sommigen foto’s in bezit waarop opa Bastiaans staat afgebeeld. Zo leerde ik dat hij niet alleen in Medan, maar ook in Padang heeft gewerkt [2].

De verzameling foto’s die ik heb gekregen omvat inmiddels ~250 exemplaren. 13 daarvan met CW Bastiaans en 122 Squadron crew:

R.Bazuin

P51_and_Crew.jpg

Statiefoto 1950 Medan
Opa op de foto: 2e rij, als 11e van rechts. 3 Stoelen naar links (met zonnebril) zit P.A.C. (Piet / Flip) Benjamins, de commandant en vlieger

P51_bastiaans2.jpg

Top row (L to R): Servaas “Vaas” Gerardu (mechanic), Becker (mechanic), Unknown (armory), Unknown (armory)
Bottom row (L to R): Unknown (armory), Carol Wilhelm “Vent” Bastiaans (mechanic’s boss)

P51_bastiaans.jpg

P51_bastiaans
Top row (L to R): Unknown (armory), unknown (armory), Becker (mechanic), Unknown, C.W. Bastiaans (mechanic’s boss), Captain Asjes (pilot), Servaas Gerardu “Vaas”, Sliedrecht (mechanic)
Bottom row (L to R): Unknown (armory), Sergeant 'Boebie' Haye (best pilot)

P.Guit

Uit de fotoalbums van Tinus Guit

technische_dienst_122sqd_1950.jpg300

technische_dienst_122sqd_1950
CW Bastiaans standing first left

techn-padang-juli49001.jpg

techn-padang-juli49001
C.W. Bastiaans on the right

techn-padang-juli49002.jpg

techn-padang-juli49002
C.W. Bastiaans standing second left

techn-padang-juli49003.jpg

techn-padang-juli49003
C.W. Bastiaans standing 3rd from right with crossed arms.

C.Gerardu

Commentaar en namen door S. Gerardu. Een per dato nog in leven zijnd lid van de 122sqn crew.

KNIL_61.jpg

On west coast of Sumatra between the airbase and Padang
L to R: Servaas Gerardu, KNIL – unknown (armory), Bekker (mechanic), Bastiaans

KNIL_62.jpg

On west coast of Sumatra between the airbase and Padang

L to R: KNIL – unknown (armory), Bastiaans, Sliedracht (holding tube), Bekker Didn’t swim in river because of the crocodiles, so don’t know why he had a tube. Servaas took the picture

KNIL_77.jpg

Barracks in Padang (set on stilts, and beds where several feet off the floor)
When pelopors (freedom fighters) shot at the barracks they always shot too low. Hit was hit and run, so it didn’t last too long. No harm to personnel, but holes in the building.

Top (L to R): KNIL – unknown (armory), Servaas Gerardu
Middle 3 (L to R): all KNIL (armory) – unknown names
Bottom 3 (L to R): Sliedracht; Bastiaans (seated in jeep), KNIL - unknown

KNIL_106.jpg

Padang ~1948. On trip to city of Padang – road was known for trip bombs

L to R: KNIL – Sliedracht; KNIL (armory) – unknown; KNIL – Bastiaans; Servaas Gerardu

P. wolf

Medan_Lockheed_Electra.jpg

Medan_Lockheed_Electra

Made on Polonia Medan ~ feb 1946 Left front J. Vleugels, middle standing CW Bastiaans, behind him Wolf

Vleugels was (possibly) part of 120sqn. Their personell helped 121 and 122sqn in the starting fase.

There were 2 Lockheeds on 11VB Polonia. A L12 and a L-212.

45_Medan_122sqn_tussen_2_P51_t.jpg

45_Medan_122sqn_tussen_2_P51

Front sitting lef CW bastiaans (head hangar and -line), 3rd B. (Bouwe) Prins? (head TD), sitting on right plane S. Gerardu, 2nd row 8th from left J.H. Dam, 3rd row 9th from left Wolf (tower operator)


1. Veel dank aan P. Wolf (statiefoto en aanvullende informatie mbt 122 sqn), C. Gerardu (namen en foto’s), P. Guit (naam B. Guit en foto’s)
2. Een deel van het squadron werd eind '48, voor de start van de 2de 'politionele actie', naar Padang verplaatst. Het personeel en materieel werd vervoerd door 2 C-47 Dakota’s van 20sqn. De P-15’s van 122sqn zouden worden ingezet voor luchtsteun tijdens een doorstoot naar Fort de Kock