
25 November 2019
De zonnepanelen liggen op het dak. De mooiste aanvulling hierop zou een een batterij zijn. Want ja. Ook zonder zon loopt je huis dan op door jezelf opgewekte energie. Nog wat aan de prijzige kant zo’n battery-pack. Beter: een rijdende batterij. Een electrische auto dus. Meer praktisch rendement van je investering.
Alleen de Sion van Sono kan standaard terugleveren aan het huis voor zover ik weet. En het voertuig is zelf ook uitgerust met zonnecellen.
Zo rijd je autotje op door het huis opgewekte energie èn wordt 'ie tijdens je ritje gratis opgeladen. Daarmee is het ding een van de zuinigste EV’s die er (bijna) bestaan.
Onder een aanschafprijs van € 30.000,-- worden de keuzes gelukkig steeds ruimter. Met de Skoda CITIGOe iV als koploper. Nipt gevolgd door de SEAT Mii Electric.
Ja, je hebt nog karretjes van Citroen en Renault voor net geen €22.500. Maar die zien er niet uit en met een bereik van 90 km praktisch onbruikbaar.
Wat je kwijt bent voor een ritje naar je familie, vrienden, de supermarkt en op vakantie naar je hotel is een van de redenen om op enig moment electrisch te gaan rijden. Handhaving van persoonlijke mobiliteit bij bescheiden financiele mogelijkheden van de ouder wordende mens. Misschien 'auto-delen'.
Mijn referentie in dit verband is het met benzine te voeden Picanto-tje. Een simpele rekensom laat een verschil zien van ~ €0.07 per kilometer.
Zoe R110: 15.8 kWh x € .20 = € 3.16 / 100km = € 0.03 per km.
Kia Picanto (1:17): 6 l x € 1.62 = € 9.72 / 100 = € 0.10 per km.
Stel je gaat gemiddeld 10 keer per jaar heen en weer naar familie en vrienden à 200 km per rit is een besparing van € 140,--. Pakweg 3 tanken benzine voor het Kia-tje. En kÌlo’s minder CO2 uitstoot.
Als je de auto oplaadt met je zonnepanelen op het huis, dan kost het niks. Die 10 ritjes zouden me dan €200,-- aan benzine schelen.
De overheid heeft wat regelingen lopen en in de pijp zitten voor aanschaf en gebruik van een EV. De subsidie op de aanschafprijs vanaf 2021 is interessant. Het Skoda-tje krijg je dan wellicht voor een prijs < €20.000,--.
Wegenbelasting op EV’s is tot 2025 0 (nùl). Daarna wordt de regeling tot 2030 in stappen afgebouwd tot 45%.
Ter vergelijking: Het Kia-tje kost €252,-- per jaar aan wegenbelasting. Stel we tellen daar voornoemde 10 ritjes bij op dan kunnen we €450,-- ergens anders aan uitgeven.
Overheid |
>2021 - 2030 |
6000.00 |
aanschaf prive |
hoogte van de subsidie hangt af van de aanschafwaarde |
Overheid |
<2025 |
0.00 >2025 25% >2030 45% |
Wegenbelasting |
vrijstelling |
Overheid |
<2025 |
0.00 > 2025 350 pj |
BPM |
tot 2025 vrijgesteld van BPM |
Mijn tabelletje interessante EV’s[1].
De prijs van de Volkswagen is nog niet bekend en is geschat. Wie let op het verbruik (kWh per 100 km), dan valt natuurlijk de Tesla Model 3 op. En de Sion in relatie tot aanschafprijs.
Qua bereik staat de Skoda Vison IV aan kop. En de Volkswagen ID.3 in relatie tot aanschafprijs. Beide wagens hebben een relatief hoge topsnelheid en een grote batterij en een daarmee samenhangend bereik.
*Bereik (km)[2]
Het zou lollig zijn om het Kia-tje om te bouwen tot een EV. Of een ouwe barrel die je in opslag hebt staan. Enkele antwoorden van leveranciers:
"De kosten van een ombouw sterk afhankelijk van dewensen en het om te bouwen voertuig. Voornamelijk de capactiteit van het accupakket speelt een grote rol bij het bepalen van het kostenplaatje. Echter een gemiddeld ombouwpakket met lithiumaccupakket start bij ca. 15.000 euro" [3].
"In het geval van een lichte auto (tot 1500kg) en een ombouw met hoogwaardige Tesla accu modules, zit je al snel op €20.000 tot €25.000 (excl. BTW). Omdat met oldtimers wordt gewerkt is ieder project maatwerk, dus bij iedere conversie hoort ook een offerte op maat. Neem contact met ons op voor een indicatie! We werken met alle soorten oldtimers met een bouwjaar van voor 1998" [4].
Het zit -nog- in dezelfde grootte als een nieuw elektrisch autotje van ~ dezelfde maat als het Kia-tje.
Interesanter is als ik mijn GMC Vandura uit '89 zou ombouwen. Natuurlijk ga ik het geroffel van de V8 missen..
Desgevraagd zou me dat ~ 40.000,-- ex BTW kosten.
Inclusief:
- 80kW /350 Nm AC-motor incl. Controller € 10.000
- 10 x Tesla Model S accu module 5,3 kWh € 13.000
- Kabels, diverse hardware, inbouw en keuring.